מכירים את זה שאתם שומעים שיחה בין 2 אנשים
בשולחן לידכם בבית קפה וממש בא לכם להתערב?
אז זה בדיוק מה שקרה לי השבוע,
בשולחן לידי ישבו שתי נשים
אחת מהן הסבירה לשנייה שהיא פגועה ממנה,
שהיא מרגישה שהיא לא ערה למצבי הרוח שלה ולקשיים שהיא חווה
ושההתנהגות שלה גורמת לה להרגיש שהיא לא באמת "רואה" אותה
השנייה לא חיכתה ומיד נפנפה ברשימת שאלות ועובדות:
"מתי זה היה"
"כנראה תפסת אותי ביום שהייתי מאוד עסוקה"
"בזמן האחרון היה לי לחץ בעבודה"
וכו'
הבנתי שאני עדה לשיחה בשתי שפות שונות…
לא מדובר בשפה המדוברת שלהם
אלא בשפת התקשורת שלהם,
או יותר נכון – בסגנון התקשורת שלהם.
לצערי זה קורה הרבה פעמים,
כשאנחנו רוצים להעביר מסר מסוים,
ולא מבינים שהאדם שעומד מולנו
מתקשר בסגנון תקשורת שונה לחלוטין משלנו
וזה מסתיים לרוב בתסכול של שני הצדדים
(זה בערך כמו לדבר עברית עם סיני)
כשמבינים שיש הבדל בין סגנונות התקשורת,
מגלים מה הסגנון שלנו ואיך נכון לדבר עם כל אחד מהסגנונות
חוסכים הרבה אי הבנות, עלבונות ותסכול
והדרך לשיפור משמעותי ביחסים בינאישיים, יחסים בעבודה,
ושיפור ניכר באחוזי המרה לאנשי שיווק ומכירות, מתקצרת.
לפני כשנתיים נעזרתי באשת מכירות בכירה כמנטורית. היא לימדה אותי עולם ומלואו על עולם המכירות עשה ואל תעשה, כללי התנהגות בפגישות, פולאו -אפים ועוד..
אחד הגילויים הכי משמעותיים שגיליתי בעזרתה הוא שלמרות שאנחנו מדברים בשפה אחת, מסתבר שאנחנו מדברים בסגנונות שונים!
ואז, בפעם הראשונה הבנתי למה, חלק מהפגישות שלי לא הצליחו, למרות שהייתי בטוחה שהן התנהלו מצוין – לא זיהיתי את סגנון התקשורת של מי שיושב מולי, ולא התאמתי את המסר לסגנון התקשורת שלהם.
טעויות בתקשורת לא חייבות להתרחש פנים אל פנים, הן מתרחשות גם בתקשורת כתובה – סמסים או מיילים. אפשר לפעמים לשגות בפרוש של הכתוב רק בגלל אי הבנה של סגנון התקשורת של הכותב.
ההבנה והשימוש בתיאורית סגנונות התקשורת, חוסכת הרבה אי הבנות, עלבונות ותסכול ומובילה לשיפור משמעותי ביחסים בעבודה, ושיפור ניכר באחוזי המרה לאנשי שיווק ומכירות.

אז איזה סגנונות תקשורת קיימים, איך מזהים אותם ואיך מתאימים להם את המסר?
המשימתיים
תקתקני על. להתעכב על הפרטים הקטנים זה ביזבוז זמן, מבינים מהר, דינמים, בעלי יכולת ניהול, לא אוהבים עיכובים, שאפתנים, לפעמים רשמיים.
איך תזהו אותם? סמכותים, ישירים, דיבור מהיר, שתלטנים. לפעמים תרגישו שהם חסרי סבלנות, מלחיצים, ביקורתיים, שתלטנים, אגרסיבים ותוקפנים.
איך כדאי לתקשר איתם? ישר ולעניין בלי שיחות אישיות, ובלי הקדמות מיותרות, רצוי בלי היסוס.
זיהית את עצמך כמשימתי? חשוב לראות גם את הצד השני. רצוי להיות מודע ולנסות טיפה לעדן ולרכך במיוחד עם מולך נמצא לקוח הידידותי או הנלהב.
הנלהבים
אוהבי אדם, מלאי חיים, מומחים בקשרים אישיים, פתוחים, חברותיים, נעימים, כריזמטיים.
ספונטניים, נינוחים, לא רשמיים, לא עקביים, משתעממים בקלות ,תזזיתיים.
איך תזהו אותם? אוהבים לדבר, בדרך כלל בקול רם. נהנים לשכנע ומלהיבים, מוחצנים, משתעממים מרשימות וטבלאות ועודף מידע. במסרים כתובים משתמשים באימוג'ים חייכניים והרבה סימני קריאה!!!
איך כדאי לתקשר ולהתחבר אליהם? לתת להם מקום, להקשיב להם, לזרום עם שמחת החיים שלהם, לשתף אותם בחוויות שלכם.
זיהיתם את עצמכם כנלהבים? חשוב להבין מי עומד מולך ולמתן בהתאם את OVER ההתלהבות. מול המשימתי נסו להיות ישירים וענייניים יותר. מול האנליטי תצטרכו ללחוץ חזק על הברקסים, לבוא ממוקדים ומגובים בעובדות מוכחות.
הידידותיים
נעימים, נוחים לזולת ובדרך כלל רגועים, פתוחים, אמפתיים ולרוב גם רגישים. יש להם סבלנות ולא ממהרים לשום מקום.
איך תזהו אותם? נינוחים, לא רשמיים, זמינים, מעולים ביחסי אנוש, לפעמים נראים קצת איטיים, לא מלהיבים, בנאליים, ופאסיביים אוהבים לעבוד יחד בצוות.
איך כדאי לתקשר איתם? רוגע ונינוחות, בלי להלחיץ, לא בפקודות (הם ממש יעלבו), להתחשב בדעתם, להתייעץ איתם מה הם חושבים.
זיהיתם את עצמכם כידידותיים? דעו מול מי אתם עומדים – אם יש לכם לקוח משימתי – דברו קצר ככל האפשר ונסו להיות פחות גמישים בהגדרות כסף וזמן (לדבר ברור ולא להסס). עם לקוח אנליטי תצטרכו להבין שפתיחות יתרה לא תשחק פה לטובתכם.
האנליטיים
שכלתנים, מרוחקים, מאופקים וזהירים, שיטתיים, אוהבים נתונים ועובדות. בוחנים ובודקים פרט קטן כגדול. סוליסטים, מסודרים מאד.
איך תזהו אותם? תמיד בשליטה, מדברים בקצרה, ומעדיפים הכל כתוב. בודקים לעומק, מחליטים רק לאחר שבחנו כל פרט ופרט, לא מחצינים רגשות. קשה להם להתגמש ולפעמים משדרים קרירות, פורמליות יתר, וחשדנות.
איך כדאי לתקשר איתם? להגיע מוכנים, לדעת את הפרטים הקטנים, לדבר במספרים, להציג טבלאות.
זיהית את עצמכם כאנליטיים? קח בחשבון שיש אנשים מאד שונים ממך, לכן למשל עם לקוח ידידותי, תצטרכו לעבוד פחות עם הנתונים וקצת יותר עם יחסי אנוש, ודעו שאתם עלולים לאבד לקוח נלהב אם תתמקד בלהציג לו טבלאות.

זיהוי סגנונות תקשורות הוא חלק משפה בינלאומית שנקראת "שפת גוף".
שפת גוף עוזרת לשיפור מערכות יחסים, בין העובדים לבין עצמם, ובין העובדים להנהלה.
שימוש נכון בשפת גוף עוזר ברתימת העובדים והגברת שיתוף הפעולה מצידם.
רוצים ללמוד עוד על שפת גוף?
רוצים שהעובדים או המנהלים שלכם ילמדו על שפת גוף?
בסדנת שפת גוף לארגונים אני חושפת –
איך לשלוט על איך שאנחנו נתפסים בעיניי אחרים
איך לשדר אמינות, סמכותיות וכריזמה
איך לשכנע מבלי לדבר
איך לעשות רושם ראשוני טוב
איך לשפר תדמית כמנהל וכעובד
טעויות נפוצות בשפת גוף
ועוד…